vineri, 25 octombrie 2013

Proiect / portofoliu de toamna - Cum putem face?



A venit toamna asa ca m-am gandit sa abordez un subiect de actualitate si anume proiectul / portofoliul ”Toamna”.

Anul acesta eu am scapat de venit cu idei noi pe aceeasi tema ”Toamna” (am adunat doar frunze ...), dar m-am gandit totusi, sa dau o mana de ajutor celor ”mai putin norocosi” :)





Pentru a putea fi inteleasa, acesta este dictionarul meu:
- proiect (am numit astfel lucrarile facute pe un carton A3 sau A4)
- portofoliu (am numit astfel lucrarile care contin mai multe pagini legate)

In primul rand, copilul trebuie sa aiba in vedere cerintele Doamnei, dar la partea de creativitate putem da o mana (mica) de ajutor.


Proiectul


Suportul proiectului

Eu i-am recomandat copilului meu folosirea unei coli cartonate A3 (Avantaj carton - rezista la transport. Dezavantaj A3 - nu incape in ghiozdan si cel mic cu gandul aiurea il poate uita acasa!!!). Variante posibile:

1) carton A3 achizitionat de la papetarie.

2) o coala dintr-un bloc A3 de desen (are o textura foarte buna daca deseneaza si coloreaza o imagine de toamna)

3) o coperta de calendar, alba (este mai groasa decat hartia obisnuita, este buna cand nu aveti alta varianta si se pot lipi, pe ea, imagini de toamna, decupate. E mai greu cu desenatul deoarece majoritatea sunt lucioase).



Proiectul "Toamna", despre care vreau sa va povestesc este cel din clasa a III-a (copilul a fost chiar incantat de munca lui, iar mie mi s-a parut interesant). Acesta a imbinat mai multe ”tehnici”:

  • un desen realizat in centru si colorat - un copac trist care isi pierde frunzele. Aceasta este imaginea pe care a reprodus-o pe foaie (ceea ce a iesit a fost destul de aproape de original).

  • frunze decupate (pentru un efect maxim se pot utiliza chiar frunze presate si uscate) 
- Noi am folosit foi colorate (foi nu carton) - galben, portocaliu, rosu, verde -  aproximativ 1-2 buc. / culoare. 
- Am tiparit niste frunze, ca acestea, dar de diferite marimi.
- Le-am imprimat (recunosc ca eu am fost cu imprimanta si ea cu foarfeca - a decupat pana s-a plictisit)
- Le-a lipit apoi pe cartonul A3 (copilul poate contura frunza cu negru, astfel incat carioca sa lase urme si pe foaia decupata si pe carton - avantaj  - nu se mai observa ca a fost lipita - pontul l-am luat de la ”Atacul artei”, ei intotdeauna contureaza desenele cu carioca neagra.)


  • imagini de toamna 
 Pentru ca ma batea la cap ca vrea imagini cu toamna, mi-a venit o idee pe care ulterior am folosit-o la multe alte proiecte si anume, imprimarea pozelor pentru proiecte si portofolii la un centru special

Adica ..., exista centre care ofera servicii de xerox, printare pe carton, poza/ alb-negru etc, avantajul este ca au imprimante performante, iar pozele ies superbe (pentru cei care nu au sau nu doresc sa-si consume tonerul la imprimanta). Nu este scump daca folositi optim o pagina A4 sau A3 si puneti pe ea toate pozele de care aveti nevoie. Acestea se decupeaza ulterior si se pun in proiect. 

Daca doamna nu are nimic impotriva, cum a fost cazul nostru la un proiect la limba engleza, copilul a ales toate imaginile, eu am ajutat-o sa le puna intr-un format A3, a selectat si niste font-uri speciale, iar la un astfel de centru rezultatul a fost chiar frumos. 

  • piesa de rezistenta - a fost indicata chiar de Doamna si anume frunze cu strofe din poezii de toamna. 
- Partea tehnica a constat in alegerea unui format de frunza (cam asa ceva - aceasta are si accesorii ...pai daca e o frunza intelectuala, ii trebuie papion, nu? )
- Am tiparit.
- Copilul a scris o strofa dintr-o poezie de toamna (se poate scrie si pe calculator, dar copilul ce mai face?). Puteti chiar tipari poze color cu frunze, iar copilul sa scrie strofa din poezie, chiar pe poza .


  • fondul - adica spatiile care raman libere intre frunze decupate, poze si desen trebuie colorate cu o noanta de toamna, pentru a uni intr-un intreg toate piesele.

Pentru a va face o idee despre cum arata un astfel de proiect, iata o reproducere realizata pe calculator (ce pacat, ca la vremea respectiva nu am facut poze, iar proiectul a ramas la scoala!):






Daca vreti mai multe idei, iata ce am mai gasit pe net:
- patru / sase poze mari, pe toata suprafata cartonului, la care se adauga imagini de frunze si un chip, decupate si aplicate pe mijloc (aici)
- o alta idee pentru desen
- o multime de poze, care mai de care mai utila
-  sculptura in frunze, ce ziceti? (am glumit, nu trebuie sa faca copilul, dar de vazut merita!!!)


(partea a II-a, portofoliul )

Actualizare 2016 - Un proiect de toamna cu compartiment secret

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.