miercuri, 16 aprilie 2014

Minunea - o carte care invata copilul ce inseamna sa fii bun




Aceasta carte se afla in biblioteca copilului meu de aproximativ un an si am cumparat-o la recomandarea unei doamne profesoare de limba romana, ca fiind potrivita pentru un copil de clasa a IV-a.

Copilul meu a citit-o, dar eu nu, pana zilele acestea, cand am vrut sa ma conving ca este asa frumoasa pe cat spunea cineva mai mic ca este.


Chiar e superba.




Trebuie sa recunosc ca nu sunt prea atrasa de noutatile editoriale pentru copii, mai repede recitesc cartile clasice, cum ar fi "Singur pe lume", "Cuore, inima de copil" sau "Colt Alb" etc. (pentru a le putea discuta cu copilul).

Cu toate acestea cartea "Minunea", de RJ Palacio a fost o lectura foarte placuta. Este adevarat ca este scrisa intr-un limbaj adecvat copiilor cu fraze simple si capitole scurte, dar continutul este la inaltime.

Personajul principal, August, alintat Auggie, un baietel de zece ani sufera de o boala genetica care i-a afectat chipul si l-a mutilat ingrozitor. 

Povestea se concentreaza pe integrarea acestuia in clasa a V-a, intr-o scoala normala. Peripetiile prin care trece copilul, aventura sa de la respingere totala la acceptare in contextul lumii moderne in care traim sunt prezentate simplu si fara dramatism. 

Bunatatea unor copii care infrunta dezaprobarea grupului sunt pilde mult mai bune pentru copiii nostri decat alte personaje moderne care au un comportament lipsit de respect pentru parinti si de multe ori nepotrivit fata de alti copii.

Povestea este spusa nu doar din prisma baietelului cu probleme, sunt capitole dedicate surorii acestuia si conflictului interior al acesteia precum si altor personaje care trec printr-o lupta intensa cu ele insele pana reusesc sa devina mai bune si mai intelegatoare,  pana descopera adevaratele valori umane. 

Iata cateva fragmente:
"Cativa copii m-au intrebat de ce petrec atat de mult timp cu "monstrul". Sunt copii care nici macar nu-l cunosc bine. Daca l-ar cunoaste, nu i-ar spune asa.
- Pentru ca este un copil bun! raspund eu de fiecare data. Si nu-i mai spuneti asa!" (pag. 129 - Summer)

"-Am auzit ca mama lui Julian a scos cu Photoshop fata lui August din fotografia clasei, dupa ce a primit-o". A facut copii noi si le-a dat cate una si altor mame, am continuat eu.
- Asta-i de-a dreptul ingrozitor, a zis mama. Oamenii sunt niste ... Nu sunt intotdeauna asa cum ar trebui sa fie." (pag 170 - Jack)

"Am traversat scena spre domnul Tushman, care mi-a strans mana cu amandoua mainile si mi-a soptit la ureche "Bravo, Auggie!" Apoi mi-a asezat medalia de aur la gat, ...
Nu eram foarte sigur pentru ce primisem aceasta medalie, de fapt.
Nu, nu-i adevarat. Stiam pentru ce.
Uneori vezi un anumit om si nu-ti poti imagina cum este sa fii acel om. Sa fii intr-un carucior cu rotile sau sa nu poti vorbi. Acum eu eram acel om pentru ceilalti, poate pentru absolut toti din public.
Pentru mine, totusi, sunt doar eu. Un copil obisnuit." (pag. 321-322 - August)

Mi-ar placea sa-mi spuneti ce parere au avut copiii vostri despre ea si chiar voi daca va gasiti putin timp sa o rasfoiti.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.