vineri, 27 iunie 2014

Fisele de recapitularea impiedica uitarea - limba engleza

Copilul invata la engleza. Este cuminte, dar nu este robot, nu poate retine tot ce invata daca nu isi gaseste instrumente adecvate de recapitulare.

Te bazezi ca va recapitula cu profesorul care-l pregateste la engleza? Si daca nu e suficient? Timpul unei ore de pregatire este limitat, profesorul se axeaza pe transmiterea de cunostinte noi. Copilul cum va gasi in caietele terminate in 2-3 ani informatia pe care o cauta si despre care stie ca a invatat mai demult?

Noi avem fise de notiuni, grupate frumos pe gramatica si "imbogatirea vocabularului" (alta idee nu am avut deoarece sunt niste fise tematice cu cuvinte din diferite domenii). 

Motivul pentru care am facut asa ceva a fost unul amuzant: copilul scria cam urat si dezordonat si niciodata nu reusea sa aranjeze frumos notiunile ca sa le poata recapitula. Mai mult, nu-i placea sa caute in caietele terminate din anii anteriori, asa ca de fiecare data trebuia sa o luam de la capat (... "si uitarea e scrisa in legile omenesti").  Mai mult, o data avem mai mult elan, alta data mai putin asa ca o data faceam totul cu lux de amanunte alta data, repetam doar o parte. Asa ca am decis: cea mai buna reluare a unei notiuni (gramatica, grupuri de cuvinte etc.) devine fisa de recapitulare.  

Cum decizi care este cea mai buna prezentare, care devine fisa? La noi e ultima cea mai frumoasa si cea mai completa (si cum nu suntem perfecti, cateodata mai este si ultima cea care a apucat sa devina fisa).

Pentru ca noi am avut mai mult timp pentru aceasta activitate m-am gandit sa va arat din fisele noastre, in speranta ca va vor ajuta sa va faceti propriile fise.

Pe timpul vacantei va voi arata cat mai multe astfel de fise valabile pentru clasele I-IV, unele din ele pot contine mai multe cuvinte decat "trebuie", dar daca le combinati cu niste cantecele dragute sau niste imagini frumoase si nu insistati prea mult sa retina copilul partea "in plus"atunci pot ajuta pe termen mai lung.

Cel mai bine (din proprie experienta va spun) este sa puneti informatiile pe o foaie A4 si fisa intr-un biblioraft, deoarece pe masura ce copilul avanseaza o puteti inlocui cu alta care sa contina informatii actualizate in functie de nivelul studiilor. Eu le-am lipit intr-un caiet, am zis eu, la vremea respectiva, sa fie mai usor de gestionat, dar trebuie sa recunosc ca acum trebuie unele dintre ele inlocuite. 

Un alt aspect important este acela ca fisele trebuie sa fie cat mai prietenoase, eu din cauza drepturilor de autor asupra desenelor o sa va fac uneori si trimiteri catre site-uri de unde am luat imaginile deoarece nu am voie sa le folosesc decat in uz personal si nu pe blog. Toate fisele noastre au fost colorate sau subliniate cu marker sau incercuite informatiile cu diferite culori tot in ideea de a le face cat mai atractive.

Ca sa vedeti despre ce este vorba si sa stiti sa urmariti postarile viitoare pe care le voi grupa si intr-un capitol nou pe care-l voi numi "Materiale", va voi exemplica ideile mele pe un subiect mai greu (uneori) de retinut si anume formele geometrice.

Pentru primul an de studiu este buna o fisa cu doar cateva forme cum este aceasta:




    La ea merge de minune acest cantecel vesel si animat - Shapes Song










Pentru copiii mai avansati puteti incerca asa ceva:




La aceasta fisa se potriveste un alt cantec - Shapes Song 2
(simpatic a fost faptul ca din cantecel copilul meu a retinut si ultimele forme mai complicate, hexagon, octogon etc., chiar daca nu le-a facut inca la scoala, in limba romana)












Fisa noastra este mult mai complexa si arata asa (repet nu am pretentia sa fie toate formele memorate, dar este foarte buna la recapitulare), eu am luat-o de aici si am aranjat-o altfel (in Word), iar copilul a colorat-o:







In ceea ce priveste partea tehnica, primele fise sunt realizate in Paint, a doua si a treia pot fi foarte usor realizate si in Word. Aceste doua programe pot fi invatate si de copil deci pot fi impuscati doi iepuri o data. 

In cazul in care doriti sa puneti pe fisa un scris de mana care sa fie mai aproape de stilul copilului gasiti pe CoolText o multime de variante pe care le puteti descarca gratuit. (Copilul meu m-a pus sa-i descarc o multime si le foloseste la diferite proiecte in timpul scolii.)

Imagini superbe gasiti atat in Clip Art (Word) cat si pe net. 


Daca nu aveti timp puteti face totul alb - negru si sa tipariti informatiile pe foi colorate, chiar puteti pune foi de o anumita culoare pentru gramatica si foi de alta culoare pentru vocabular. Eu am folosit foarte mult si abtibildurile din seria Magic English de la Disney.

Pentru fisele care grupeaza cuvinte pe o anumita tema puteti folosi si materiale gata tiparite ex.

Disney English - Culori si forme - Colors and Shapes


sau
Primele mele 1000 de cuvinte in limba engleza. Dictionar ilustrat. Disney English


Materialele de la Disney au avantajul ca au intre paginile lor personajele preferate ale copilului, o grafica deosebita si o calitate buna a materialelor folosite la tiparire, iar daca v-a atras ideea mea cu fise, dar si cea cu personajele Disney puteti sa-i creati copilului exact acele fise care va trebuie cu ajutorul unui xerox color sau scaner + imprimanta, astfel si cartea rezista si recapitularea se va face intr-un mod mai placut.

Vacanta e doar pentru copii ...  :)))  


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.