duminică, 10 ianuarie 2016

8 Activitati cu frunze si multe alte idei utile



Si la noi este iarna :))

Totusi mi-a parut rau de materialul realizat in toamna si m-am gandit ca va fi util cuiva peste cateva luni, asa ca in loc sa-l sterg l-am postat.







In primul rand, in cazul activitatilor cu frunze trebuie "sa profitam" de placerea copiilor de a se juca cu ele si de a se plimba in aer liber, de aceea nu voi trece direct la subiect ci voi incepe cu: 


Pasul 1 - Strangerea frunzelor

A) Va plimbati prin natura si adunati frunzele care va plac. Nimic mai simplu.

B) Strangerea frunzelor se poate transforma intr-un joc util pentru a ajuta copilul sa retina si numele copacilor "sursa". Nu va bazati ca o sa-i invete mai tarziu, la scoala, caci multi copii au auzit de stejar, fag, tei etc. si nu au idee cum arata acestia in "realitate".

Joc - Micul detectiv de frunze. - descopera frunzele si le aduna pe cele pe care le recunoaste

1. Tipariti o coala cu modelul frunzelor si denumirile lor, daca copilul doreste puteti adauga detalii despre fiecare copac. (aveti o multime de poze, in resursele in limba engleza - vezi aici 'leaf guide' -  trebuie doar recunoscute sau traduse).

sau/si

2. Se poate utiliza tehnica moderna, o tableta sau un telefon cu display mare si cu acces la internet, asa aveti mai multe informatii la dispozitie cand gasiti arbori asemanatori. 

sau

3. Alegeti un loc unde copacii sunt deja cunoscuti sau inscriptionati (ex. gradina bunicilor sau curtea proprie cu pomi fructiferi si nu numai; aleile parcurilor: Aleea castanilor, Aleea teilor; Gradina botanica pentru cei mai norocosi). Luati 1-3 frunze le asezati intre doua coli albe si notati numele copacului.

Atentie la transportul frunzelor deoarece se pot indoi sau chiar rupe. Recomandat este sa le asezati intre niste foi/ cartoane, nu este obligatoriu sa fie cate una ca la presare si uscare.


Pasul 2 (optional) - Presarea si uscarea frunzelor
Am considerat acest pas optional datorita faptului ca sunt activitati in care se folosesc si frunze neuscate. 
In cazul in care pastrati frunzele mai mult de 24h, trebuie sa le presati intre doua coli de hartie sau sugative pentru a nu se strica. Cel mai bine, cate una, iar frunzele mici pot fi asezate 2-3, dar fara sa se atinga. 


Pasul 3 - Activitati cu frunze:

Activitatea 1 - Picteaza/ coloreaza conturul unei frunze 

Cea mai cunoscuta activitate din cadrul gradinitelor si scolilor este activitatea 1. Pentru cei care lucreaza acasa, puteti tipari un model de pe net  sau puteti sa desenati conturul propriilor frunze culese cum am facut noi in Fig. A.

Frunza pictata in culorile toamnei 
Fig. A















Activitatea 2 - Imprimare frunze pictate

Copiii care au pictat mai sus, numai bine murdariti pe toate manutele, pot continua punand culori pe frunze si apasand partea colorata pe o foaie alba sau pe un caiet deja tiparit.

Noi am folosit un caiet tiparit:





Activitatea 3 - Imprimare frunze prin colorarea foii puse deasupra

Aceasta activitate se potriveste de minune atunci cand nu doriti sa umpleti totul de acuarele si apa. Aveti nevoie doar de cateva creioane colorate (puteti sa le incercati pe cele cerate), foi albe si frunze.



Pentru cei mici este bine sa alegeti frunze mai mari (cele mici se misca sub manuta lor si nu reusesc sa pastreze forma). Un contur cu carioca poate da o satisfactie mai mare privind reusita imprimarii.

Copii mai mari pot imprima mai multe frunze pe o pagina ...


... sau pot crea adevarate opere de arta cu ajutorul unor idei interesante pe care le gasiti pe net daca tastati  in motorul de cautare sintagma "leaf rubbing".


Activitatea 4 - Imprimare frunze cu ajutorul ciocanului

Prima data cand am citit despre aceasta idee, mi-a placut datorita ineditului, iar copilului meu folosirea ciocanului i s-a parut extraordinara. Este adevarat ca are potential de risc, dar sub o atenta supraveghere totul poate fi distractiv (cineva mi-a recomandat sucitorul pentru intins coca, nu l-am incercat, dar este mai putin riscant).

In primul rand, trebuie sa aveti in vedere frunze proaspat culese, adica evitati presarea lor la transport.

In al doilea rand, studiati putin tehnica din mai multe surse .

Iata ce ne-a iesit noua pe foaie:



Surpriza: servetelul cu care ne-am ajutat a fost mai reusit decat foaia. Deci am pastrat servetelul :)





Activitatea 5 - Figurine si peisaje cu frunze

Trebuie sa va spun ca nu imi imaginam ca se pot face atatea colaje cu frunze, mai ales partea cu animalele mi se parea dificila, dar ideile de pe net sunt superbe, iar unele sunt foarte simple si rapide, spre exemplu noi am ales acestea 2 care presupuneau doar putina carioca pe frunzele culese. Exemplele de pe blog sunt realizate de mine, copilul a preferat doar sa priveasca si sa recunoasca animalul.


Detalii de realizare

Noi ne-am inspirat de pe www.kokokokids.ru, dar am vazut idei simple si dragute pe www.caietul cu idei.com .



Activitatea 6 - Obiecte decorative - Tabloul cu frunze

Cea mai simpla activitate descoperita de mine impreuna cu seniorul care avea un proiect pentru scoala si aplicata juniorului a fost tabloul cu frunze.

Nimic mai simplu, daca aveti la dispozitie o rama foto (noi am utilizat formatul A4), o coala colorata si cartonata, putin lipici si cateva frunze de diferite forme.

Modalitatea noastra de lucru: copilul a asezat frunzele pentru o obtine un covoras frumos, a ridicat apoi fiecare frunza pentru a pune putin lipici pe centrul frunzei (pentru a nu se misca cand le va pune in rama, la prima incercare frunzele noastre au zburat ... bineinteles ...  in toate directiile posibile), apoi copilul asaza rama (daca utilizati o rama cu sticla, recomand ajutorul/ supravegherea unui adult).


Realizarea unor obiecte decorative cu frunze este o activitate pentru toate varstele, iar aceste idei (bol,  felinar,  perdea etc.) sunt chiar deosebite.



Activitatea 7 - Frunzele si lectiile

Cei care doresc sa-si ajute copiii sa retina diferite informatii pot crea propriile materiale cu frunze. Eu am incercat cu niste fise pentru buclucasele linii orizontale, verticale si oblice.


Resursele pe net pentru exercitii matematice cu frunze sunt uimitoare, deci nu e nevoie sa munciti, doar tipariti. Nici ideile pentru invatarea literelor cu ajutorul frunzelor nu sunt de neglijat.


Activitatea 8 - Experimentele cu frunze

Cui nu-i plac tot felul de experimente?
Noi suntem incantati, de aceea pentru junior eu am ales un experiment dragut care demonstreaza ca frunzele respira ca si oamenii.

Activitatea a fost foarte simpla, am scufundat 2 frunze intr-un castron cu apa, le-am pus deasupra ce am gasit prin apropiere (ca asa spuneau unii...), apoi le-am lasat sa pluteasca (caci asa sustineau altii...) si am asteptat sa apara bule la suprafata apei. Este adevarat ca am cam avut de asteptat (aici  gasiti experimentul explicat amanuntit), dar a meritat.


Experimentul referitor la faptul ca frunzele ”beau” apa este superb, dar noi il vom incerca la primavara cu flori.

Exista o multime de alte experimente mai complicate (exemplu), dar eu m-am oprit doar la unele pentru copii mai mici.

Daca vrei sa faci si niste investitii poti sa achizitionezi:
- un perforator cu model frunza (bun pentru felicitari sau chiar numarat frunze)
- frunze autoadezive sau din spuma bune in orice anotimp


Activitatile de mai sus le-am realizat pe parcursul a 2-3 saptamani, la sfarsitul lunii octombrie, si inceputul lunii noiembrie, deoarece covorul de frunze asternut pe asfalt ne-a creat chef de lucru, atat mie (material didactic gratuit :), cat si juniorului (prilej de facut zgomot, rupt, imprastiat etc.). Pozele noastre si resursele descoperite pe net, sper sa va ajute sa va alegeti propriile activitati haioase sau sa creati altele si mai reusite.

Si pentru ca acesta este un blog pentru parinti, ma intreb daca va mai amintiti jocul in aer liber numit ”Frunza”? Eu m-am distrat mult in copilarie cu ajutorul lui.




Daca doriti sa-i invatati pe cei mici, atunci vizitati site-ul www.activitateafara.ro, unde veti gasi detalii despre acest joc si nu numai.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.