joi, 4 august 2016

Activitati de vacanta pentru toata familia - reciclarea sticlelor de plastic


Copiii mei iubesc sucurile, de aceea in aceasta vara am avut o multime de sticle goale de plastic, deci suficienta ”materie prima” pentru a pune in practica o multime de idei gasite pe net.

Pentru cei curiosi am atasat o multime de poze, dar si link-uri catre adevarate opere de arta realizate din sticle de plastic.






Poate va intrebati de ce sa va pierdeti timpul cu asa ceva? Iata motivele mele:
  • ador privirea curioasa a copiilor mei pe toata durata lucrului pana termin si nerabdarea lor de a participa
  • puterea exemplului conteaza fie ca este vorba de creatie, fie ca este vorba de reciclare
  • timp petrecut impreuna intr-un mod util sau cel putin placut
  • realizarea unor obiecte folositoare pe termen scurt (o multime de suporturi de creioane/ carioci in functie de necesitati) sau decorative
  • un pic de ordine (prin instrumentele de scris si jucarii) 
si lista poate continua...



Suporturi 

Copilul cel mic avea o multime de creioane si carioci de diferite grosimi si intotdeauna trebuiau asezate pe masa intr-o anumita ordine deoarece avea preferinte, dar parca nici pe cele mai vechi si inca bune nu-mi venea sa le arunc deci am realizat o multime de suporturi.

  
Pentru un astfel de suport trebuie doar sa taiati o sticla de plastic la inaltimea dorita. Eu am folosit o sticla de 0,5l. Aceasta activitate este pentru parinti. Nu lasati copiii sa taie sticla deoarece se pot rani foarte tare! 

Pentru ca marginile pot fi taioase, am folosit o idee de pe net si cu ajutorul unui fier de calcat totul s-a rezolvat (sursa mea de inspiratie este in filmul de mai jos aprox. min. 1.10).



Utile:
- din cate am observat plasticul nu se ia pe fierul de calcat, dar trebuie sa recunosc ca folosesc unul mai vechi pentru care nu o sa sufar prea mult daca se strica.
- eu pozitionez fierul de calcat la OO, deoarece daca este prea fierbinte se deformeaza sticla prea repede si de obicei stramb, iar daca nu este suficient de cald dureaza mult.  
- apasati uniform si usor pe sticla ca sa se deformeze egal
- atunci cand nu se deformeaza egal, asezati pe fierul de calcat doar partile care mai necesita topire
- nu atingeti zonele de plastic topite decat dupa racire
- unele persoane folosesc o tigaie veche incalzita pe aragaz

Aceasta activitate nu este pentru copii!!! Feriti copiii curiosi de plasticul fierbinte si de fierul de calcat pe durata lucrului!

Pentru copii exista o activitate placuta si fara pericole: Decorarea suportului.
Idei pentru copii:
- abtibilduri ca in poza noastra
- poate lipi orice lucruri dragute ramase prin casa de la orele de ”abilitati”
- poate colora pe interior cu tempera
etc.

Si betisoarele pot fi aranjate in suporturi de plastic (aceasta sticla avea model si dupa cum se vede nu am reusit sa topesc marginile la fel de bine ca in exemplul de mai sus).



Daca nu doriti sa topiti marginile puteti sa lipiti banda adeziva colorata sau chiar o bucata de material ca in imaginea de mai jos (fundita era pentru cadouri si avea deja adeziv).



Pentru mine, cele mai importante suporturi sunt cele pentru jucarii. O multime de figurine mici si foarte mici au acum locul lor, iar vehiculele sunt grupate pe categorii: masini de curse, de constructii, elicoptere si avioane etc.





Obiecte decorative

Tot realizand suporturi am inceput sa fim atenti la forma sticlelor, unele fiind niste modele foarte reusite ex: sticlele de Fanta, Tedi Water etc. si ne-a parut rau sa le mai aruncam, deci le-am transformat in obiecte decorative.


Modelul 1

Singurul lucru pe care l-am facut acestor sticle a fost sa le decupez dupa conturul care mi-a placut sau le-a placut   :)


Modelul 2

Utile:
- taiati sticla cu cel putin 1 cm mai sus de locul ales. Cu o foarfeca, continuati sa taiati circular si din ce in ce mai aproape pentru a nu risca sa va taiati modelul (din pacate o foarfeca folosita la mai multe sticle se va strica, deci nu va recomand sa o folositi pe a copilului care va constata dupa ce nu mai functioneaza ca era foarfeca lui preferata) . 
- pentru obiectele decorative noi nu am topit partea superioara pe motivul ca manutele nu au ce cauta in interiorul lor
- daca vreti sa realizati o vaza ca in modelul 1 si nu va place cum arata partea de jos (se vede prea clar ca este o sticla taiata) atunci puteti insela privirea. Eu am optat pentru niste scoici in fiecare adancitura, putina hartie creponata in interior si un loc mai putin luminat. Mie imi place efectul obtinut.
- daca doriti sa faceti vaze pentru flori naturale care trebuie puse in apa totul este in regula, dar daca doriti sa puneti plante uscate (ca si mine), atunci trebuie sa gasiti ceva greu de pus in interior (pietricele, nisip, scoici etc.) deoarece recipientele sunt foarte usoare si se rastoarna.


Modelul 3


Modelul urmator reflecta nostalgia copilului mai mare dupa plaja insorita. Suportul este realizat de mine dintr-o sticla de 2l de Coca-Cola (partea de jos) si decorat de el.

Modelul 4

Mi-a placut enorm ideea acestuia de a pune in scoica o biluta de la pusca juniorului (pe post de perla).
:)


Flori

Foto 1
Foto 2


Realizarea florilor din sticle de plastic pare simpla la prima vedere, dar este destul de complicata. Partea care mi s-a parut cea mai grea a fost prinderea florii de tulpina.

Cu toate dificultatile este o activitate foarte interesanta, dar, din pacate, copiii pot participa foarte putin si anume doar la decorare (pictarea florilor).





Frunzele
  • pot fi realizate din sticle care au modele de frunze imprimate - exemplu Nestea (foto 2) noi am colorat-o, dar se pierd din detalii, mai buna este Allegria lemon deoarece este sticla verde. 
  • pot fi realizate din partea superioara a sticlei (foto 1), gatul sticlei fiind in interiorul ghiveciului nu se vede, dar pastreaza ”frunzele” in jurul tulpinii fara alt efort de a le prinde.

Tulpina
  • eu am realizat-o dintr-o fisie dreapta lata de 1,5-2 cm si lunga de aprox 10 cm. Pe aceasta am topit-o la flacara de lumanare rotind-o frecvent pentru a pastra forma dreapta (tinde sa se curbeze cand se incalzeste)
detaliu tulpina

  • se poate realiza si cu ajutorul unui fir de sarma mai gros invelit in fasie de plastic cum vedeti in pin-ul salvat de mine si prezentat mai jos


Floarea 
  • se poate realiza din decupaje ale suprafetelor plane ale sticlei (pinul de mai sus) sau din partea superioara a acesteia (fotografiile mele). Dupa cum puteti observa eu sunt un incepator in comparatie cu persoana care a realizat margaretele de mai sus.
  • in variantele cu partea superioara a sticlei exista doua posibilitati: pastrarea sticlei in forma existenta gatul sticlei va ramane la exterior (1) si  ”petalele” se indoaie, gatul sticlei va fi in interiorul florii, iar dupa incalzire floarea ramane in aceasta pozitie (2).

1                                                      2

  • forma franjurata a petalei am obtinut-o tot prin topire deasupra unei lumanari.


Decorul
  • copiii pot picta cu tempera petalele, frunzele si orice alte detalii doresc.



Utile 
- nu expuneti prea mult timp plasticul la flacara sau prea aproape deoarece se arde si capata culoarea neagra
- bucatile de plastic topite se rigidizeaza si se rup daca incercati sa le indoiti
- aveti grija sa nu cada bucati de plastic topit pe corp, se lipesc de piele si produc arsuri cumplite.


O multime de obiecte care mai de care mai frumoase si unele chiar haioase pot fi realizate cu sticlele de plastic pe care, de obicei, le aruncam fara sa stam pe ganduri. Colectia mea de pinuri:



Un comentariu:

gianina spunea...

Interesante idei! Deja am „inițiat” o campanie de colecționat bidoane de plastic... Mulțumesc pentru pont!

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.