luni, 30 octombrie 2017

Alfabetul meu - caiet interactiv - idei si resurse utile





In postarea trecuta am prezentat cateva imagini cu caietul nostru interactiv numit ”Alfabetul meu”, acum va voi arata, pe larg, ideile si resursele noastre.

Acesta nu este finalizat deoarece vom lucra pe tot parcursul acestui an la el - majoritatea paginilor sunt realizate astfel incat sa permita reintoarcerea de cateva ori pentru recapitulare.

Caietul se concentreaza pe urmatoarele obiective:
- reamintirea literelor de tipar;
- exersarea cititului;
- cunoasterea literelor de mana (doar facem cunostinta cu ele si incercam sa le scriem).

Pentru ”Alfabetul meu” am folosit un caiet cu spirala de 100 de file. Motivul este acela ca am vrut cat mai multe pagini disponibile pentru fiecare litera.



Am evitat sa decoram coperta deoarece il folosim des si atunci riscam sa se rupa ”decorul” asa ca am lipit doar pe prima pagina o foaie tiparita cu numele caietului si spatiu pentru numele copilului (caietul este pentru acasa, dar nu strica exersarea numelui de familie).


Poza cu harta lumii din litere o gasiti aici. Imginea color este superba si sunt disponibile diferite dimensiuni, astfel incat se poate realiza chiar un poster. 

Puteti sa va realizati propria harta, cu litere cu diacritice, daca utilizati un program de tip ”wordcloud” cum este acesta.




Cuprinsul caietului nostru este realizat cu ajutorul unor pagini dintr-un abecedar vechi al copilului mai mare (nimic nu se arunca, totul se refoloseste ☺).


Fiecare poza este lipita doar in partea de sus, pe masura ce completam caietul scriem paginile la care se gaseste fiecare litera, ordinea lor va fi cea in care se studiaza la scoala. (Toate paginile caietului sunt numerotate.)


Prima pagina a unei litere:





- scrie si sterge;

- recunoaste litera - litere decupate si lipite (se pot face pe calculator sau se decupeaza din ziare si reviste vechi);

- exerseaza scrierea literei de tipar (la urmatoarea litera am scos partea cu exersarea literei de pe aceasta pagina si am lasat-o doar pe urmatoarea - era prea mult).




A doua pagina a literei:




- ne jucam cu literele si le transformam in personaje haioase. Literele le-am facut rapid in Word cu Insert WordArt. 

- exersarea literei - nu scriem mai mult de 2-3 litere/rand la prima trecere, restul le completam la diferite recapitulari. La urmatoarele litere, spatiul se mareste cu randuri dedicate silabelor si cuvintelor.

- scrierea pe puncte (se completeaza inainte de exersarea literei) - aici este asezata in josul paginii deoarece este mai amuzant sa scrie inainte jos si apoi la mijloc. Daca aveti nevoie, puteti descarca  fonturi formate din puncte, dar unele trebuie ajustate putin.




A treia pagina a literei:




- aceasta este pagina de citit. Am incercat s-o realizez cat mai atractiva prin folosirea unor litere haioase. Pagina poate fi imbunatatita prin folosirea acelorasi litere haioase si in interiorul/ sfarsitul cuvantului. Realizarea literelor haioase se poate face cu fonturi animate descarcate de pe net sau cu ajutorul imaginilor cu alfabetul pisicilor/ vulpilor/ cailor etc.

- in coltul dreapta jos am pus litera A dintr-un alfabet Disney ca o exemplificare despre cum scriem si cum citim in limba engleza.  




A patra pagina a literei: 



- facem cunostinta cu literele de mana si incercam sa le asociem cu ceva. Desen liber in chenar. Imaginatia este tot ceea ce conteaza. (a mic de mana l-a dus cu gandul la un melc, si A mare de mana la o punga cu o jucarie ascunsa - blind bag ... ) 

Literele de mana le-am gasit pe site-ul educatie.inmures.ro.



A cincea pagina a literei:




- pozele cu scrierea literelor de mana le-am descarcat de pe site-ul anidescoala.ro. Acolo exista doua variante: prima cu realizarea unei litere pas-cu-pas, iar a doua cu ambele litere de mana, cea mica si cea mare.

- incercam sa scriem literele de mana. Tot cate 2-3 litere. Inserturile cu liniatura tip I sunt duble, se deschid si se mareste suprafata pentru exersarea literei, eu le-am decupat dintr-un caiet. Puteti gasi imagini interesante (gargarite, cadouri, cosulete etc. ) cu liniaturi pe site-ul clasamea.eu (foto dreapta - inimioara - face parte din incercarile mele de realizare de liniaturi☺) .




In caietul nostru am lasat intre litere cate o pagina goala, rezerva, daca vom dori sa exersam mai mult scrisul de mana.



La sfarsitul caietului voi adauga cateva pagini dragute (tip mini-poster)  pentru semnele de punctuatie, cuvant, propozitie etc. Ideea mi-a rasarit in minte zilele trecute cand am vazut posterul d-nei invatatoare Claudia Badiu de pe pagina de Facebook ”pictezstele” si nu m-am putut abtine sa nu-l reproduc (cu mici modificari) pentru cel mic si sa-l lipesc in caietul nostru interactiv.



Acesta este caietul nostru si am ajuns pana in prezent la litera U, daca peste ceva timp vom mai schimba ceva in ”Alfabetul meu” o sa va tin la curent.











4 comentarii:

gianina spunea...

Foarte frumos material! V-aș ruga să postați planșe cu literele mici de tipar punctate. Eu am găsit doar o variantă a acestor litere. Mi-aș dori ca școlăreii mei să le contureze pe conturul clar al literei și nu mă pricep să le creez. Vă mulțumesc pentru toate materialele postate. Ele sunt o sursă de inspirație pentru mine.

Loredana spunea...

Multumesc pentru rabdarea cu care urmariti postarile mele si pentru cuvintele frumoase! Am realizat 2 fisiere pentru dumneavoastra:
- litere mici de tipar - https://drive.google.com/open?id=0Byk_jCo_yCjxamRUX0Rpb1NCalk
- litere mici si mari de tipar - https://drive.google.com/open?id=0Byk_jCo_yCjxNmdBdThsSDd5Q2c

Copiati link-ul si puneti-l in bara de cautare pentru a deschide un fisier. Daca nu functioneaza, mergeti la sectiunea Materiale gratuite (acces rapid click pe poza din bara dreapta) si veti gasi acolo o varianta directa de a ajunge la aceste fisiere. Vacanta frumoasa!

Admin spunea...

Mulțumesc!

Grila TV Virgin spunea...

Cu placere

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.